vrijdag 19 augustus 2016

retourtje Maastricht in twee dagen

afgelopen woensdag vertrok ik met de witte strada rond de klok van 8 uur smorgens
met de eindbestemming Meerssen via naastgelegen Maastricht  .

waarom Maastricht? het leek mij wel een leuke bestemming, veder geen andere redenen
en het waren twee lekkere fietsen dagen.

het eerste stuk door Amsterdam-noord is niet zo boeiend , dit rij een paar keer per week.
dat is een "moetje'

toen ik eenmaal langs het Amsterdam Rijnkanaal reed, en de goeie versnelling gevonden had
ging het vlot. binnen no time was ik in Utrecht. vlak voor ik het industrie terrein op ging,
heb ik even geoefend voor oude man. dat ene boompje zag er zo dorstig uit, dus deze moest ik even bewateren.

hierna ging het veder via Nieuwegein enzovoort. eigenlijk niet heel boeiend veder.
het was inmiddels al wat drukker aan het woorden met dagjes mensen en mooiweer fietsers
het fietsen in deze omgeving is best mooi, al die bruggen enzo.

de kilometers vlogen snel onder de drie wielen door,
bij Vianen aangekomen, kam ik dit kansloos hekwerk tegen.
ik kon blijven liggen, maar ik besloot dit niet te doen, en handmatig de fiets er door te laten
nas deze hindernis was het weer lekker rechttoe rechtaan, heerlijk.
het was even minder druk, met her en der een verdwaalde auto ging het lekker vlotjes.

ik had eigenlijk wel zin in een kopje koffie... maar dit is in de polder met minder als niks, een kansloze optie. dus bleef lekker door trappen. tot ik "Zaltbommel 11 kilometer "voorbij zag komen
hier in bommel woont een vriend van me. ik heb via een voice bericht via whatsapp gevraagd of meneer thuis was, en dit waren ze .

tijdens het fietsen tegen de brug op naar bommel, het adres in de gps gedeponeerd
maar dit lukt niet goed, dus toch even gestopt en toen was ik zo klaar. 3 ,2 kilometer.... kijk daar doen we het voor. bij aankomst stond Paul al op mij de wachtten .

na 110 kilometer, heerlijk een bakkie goede koffie , dit heeft mij erg goed gedaan,
na twee bakken goeie koffie, ben ik de weg weer opgegaan. ik moest nog 140 kilometer.... dus ik was nog wel even een poosje onderweg.

onderweg kwam ik door het plaatje Veghel. hier wonen twee goede vrienden van beekie
ik kwam hier naar 142 kilometer door heen. ik besloot om er niet heen te fietsen. ik was namelijk best wel moe aan het worden, en er wachtte nog 100 km op mij. ik was moe en had eigenlijk geen zin meer. alleen fietsen is erg saai vind ik . ik wist bijna wel zeker, als ik er heen gereden was
dan had ik daar geslapen en dit vond ik zonde, wand Maastricht was het doel..

toen ik dit boord passeerde was ik op iets meer dan 70 kilometer verwijderd van mijn doel,
dus dit gaf beekie hoop. toen ik bij beek en Maasbracht aan kwam, was het erg druk
met de mooi-weer fietsers. maar dit kan wel kloppen, wand  Maastricht was toen nog een kleine 18 km geloof ik verderop. onder de fietsers waren de meeste uitgerust met een hulp motor. deze zie je steeds meer en nog meer

ik had een plekkie geregeld via airbnb in Meerssen, dit licht 6 kilometer van Maastricht
dus ik dacht, "18 kilometer, met een uurtje ben ik er wel " maar dit werd 1,5 uur!
het ging namelijk vals plat om hoog. 18 kilometer lang. alsof de fiets op 2 barr stond. wat een martel gang was dit. nu snapt beekie ook waarom er zo veel e-bike's daar rond tuffen!

ik kwam, rond 19:00 uur aan, en eerst even heerlijk gedoucht .
dit vind ik heerlijk na een goeie fietstocht.
hierna ben ik door gereden naar mijn doel van vandaag...

het was best druk in de stad,. erg veel dronken toeristen en lokale mensen vermoed ik.
het voelde niet goed, om de fiets daar ergens neer te zetten, en te gaan eten. hierop
heb ik een rondje door de stad gereden, en daarna bij NS station een overheerlijk kapsalon gegeten.
DE ultieme beloning voor beekie. iets waar je mij voor mag wakker maken!

hierna ben ik weer terug gereden naar naar Meerssen,
van Ellen moest ik even ontspannen in de hangmat, en ze wilde er een foto van maken,
wand die fietsen zijn toch best raar. na dat ze dit op de gevoelige plaat had vast gelegd
kwam ze aanlopen met een heerlijk koud biertje. all we needed!

het was een fijne tocht,

18-08-2016 terug weg naar Zaanstad

vandaag begon de dag weer lekker op tijd.
om iets na half acht laf ik weer in de strada en zette koers naar Noord-Holland
dit zou een hele lange rit worden met veel klimmen en dalen en heel erg veel zig-zagend om kleine dorpjes heen...

a fine we beginnen bij het begin!

eerst moest ik weer terug rijden bergje op naar het vliegveld Maastricht -aachen
dit was een beste een zware dobber om te nemen,

boven aangekomen, verteld de gps dat ik "door het vliegveld "moest/ maar dit leek mij geen strek plan, of zou de gps geweten hebben wat beekie te wachtten stond, en wilde hij zo vertellen dat de fiets moest inchecken om met vliegtuig terug te keren?

na dat ik hier weg was, ging ik het platte land op.
bij gasterij kasteel terborgh , moest ik klimmen.... het lijkt niks, maar oei wat was dit stijl!
ik besloot halve wegen te gaan lopen, durfde het met de ketting niet aan.
wat was het zwaar zeg! na een poosje te hebben gelopen,
ging ik weer liggen. boven aankomen erg mooi uitzicht. dit maakte een hoop weer goed!

naar benden ging lekker vlot. wat omhoog gaat... gaat ook weer naar beneden!
ik heb hier een filmpje via "live uitzending" van gemaakt.

hierna begon de route via heel wat kleine dorpjes,
steeds afslaan, en weer optrekken en weer opnieuw. ik heb geen 10 km kunnen door kunnen rijden
of ik moest wel weer stoppen. dit met klimmen en dalen, en de vermoeidheid  van de dag er voor in de benden... het brak bij helemaal op. om dat ik niet lekker op een tempo kon rijden, bleef de snelheid erg laat, zo tussen de 20 en 24 kmh . het koste domweg te veel moeite om domweg opnieuw gang te maken. dus dit was best een min puntje.

na dat ik in het kleine dorpje Echt vlak bij Roermond eten en drinken opgehaald hij bij de lilde
gingen we weer veder. het was trouwens een goeie beslissing om dit te doen.. onderweg niks meer tegen de komen.

bij deze mooie sluis tussen Maasbracht en Roermond was het tijd om even de beentjes te strekken
wand er stonden nog een paar kilometer op het programma vandaag,

het blijft een leuk bouwerkje dit, maar ik had niet veel tijd om
hier lang te blijven, dus ging ik weer de weg op.

de kleine dorpjes met de vele rondrondes bleven maar komen en komen
dit schoot niet echt op. ik had ook werkelijk heen idee waar ik was en of ik de route kon aanpassen.
ik heb Elmi Elmi erg gemist op deze tocht. El weet er wel raad mee.

helaas onderweg ook een paar navigatie fouten gemaakt waardoor ik moest omkeren.
op de felste stand, kan ik de gps niet goed aflezen in de zon. dit is zoooo vervelend, het rijd alles behalve relax. steeds kijken of ik iet verkeerd reed kost best veel energie

na een hele poos kwam de naam Nijmegen op de borden....
eindelijk, nu was ik op bekend terrein.

het fietsen in de stad is eigenlijk best een feestje. dit zal je nier zeggen in de stad.
maar men heeft er echt werk van gemaakt om er een fiets stad van te maken. een lange fietspad door hartje centrum onder andere via CS en heerlijk doorrijden. vlak naar het station gaf de gps ineens aan dat ik naar rechts moest. ik vond dit al zo raar... beneden aangekomen moest ik weer terug. de route planner had beneden een waypoint neet gezet kennelijk dus kon ik weer omhoog..

na dat ik bovenaan was, en weer domweg de meute volgde was ik zo uit de stad.
wederom 1x verkeerd gereden, ik zag een afslag over het hoofd.
en dan zie je de boel van een afstandje, en dan denk je,,,  wat een bruggen hebben ze hier gebouwd
echt heel veel. toen ik weg uit de stad was, heb ik het water gevolgd.
hier heb ik voor het eerst vandaag ruim 20 kilometer door kunnen rijden, en heb hier dus veel tijd doen inhalen. dit was heerlijk. echt genieten.

de vermoeidheid begon lekker op te spelen,
op weg naar Leusden heb ik een korte pauze genomen
op dit punt moest ik nog 99 km

via het een klein kanaaltje wat erg fijn was
reed ik snel door naar Amersfoort.

in Amersfoort raakte ik letterlijk de weg kwijt ... ja! met een gps !
ik ben bang dat het sparen ( hééééél hard sparen ) woord voor een nieuwe GPS wand
deze trip was het het een hel!

na een paar keer vragen had ik de goeie weg gevonden en kon ik weer via een kanaaltje veder rijden.
het was nu een kwestie van Baarn, Hilversum aanhouden en naar Amsterdam en Zaanstad te gaan.

deze 60 kilometer had ik de gps niet meer nodig dus kon eindelijk de zonnebril op, verstond op nul punt nul en gaan met die witte banaan.

deze 60 kilometer zouden heel erg vervelend worden, ik had zo;n spierpijn in de benen, en kon bijna geen vermogen meer leveren. vanaf Muiden ben ik niet meer boven 23 km.h gekomen,

ondanks de zware terug reis, had het best mooie stukken er tussen zitten
en heb er evengoed wel genoten.

ik heb met de fietsersbond heb ik de route gemaakt  en de pontjes uitgezet. misschien dat het daarom zo'n vervelende route was? op de heenweg dit ook gedaan,. en dit ging toch best goed.
of ik had niet zo ver naar het noorden moeten gaan wellicht een hoop gedraai,gestopt en oponthoud gehad als gisteren.

voorlopig ben ik er even klaar mee, maar hoelang dit duurt? geen idee, dit weet je bij beekie immers nooit.

1. Hoi Marcel,

Je doet weer helemaal mee!

Groeten, Adri.

2. De volgende keer als je door nijmegen komt moet je mij maar even appen ;-).