zondag 28 augustus 2016

ervaringen met de strada241 .de eerste 21 ritten en 1600 kilometer



36 dagen geleden, op zaterdag 22 juli begon mijn strada avontuur.
na ruim 7 maand velo-loos te zijn geweest i.v.b meerdere redenen
heb ik een week voor aanschaf hiervan een tweede proefrit gemaakt in de Qv.
maar voorlopig ga ik deze niet bestellen, het rijd niet zo fijn vind ik, en de aanschaf prijs ver , veel te ver boven mijn budget .toen ik tijdens de tweede proefrit door de polders van Flevoland
reed, vont ik het erg fijn om weer te velo-en.

ik besloot om toen bij thuis komst een strada te bestellen, eerst wilde een rood-blauwe fiets.
maar door de vakantie in de fabriek in verweg, was de levertijd eind september. en toen werd het ineens vet mooi weer en er was een witte op voorraad. al een poosje. en zo doende had ik de bestelling op maandag omgezet naar de witte, en vijf werkdagen later was ik een strada rijker.

achteraf ben ik erg blij dat ik de strada genomen heb, al die mooie dagen, gewoon TE lekker.
soms iets minder ( te warm/heet ) maar vooral , erg lekker fietsweer.

ik ga proberen om de eventuele voor en na delen te beschrijven tegenover de Quest.

rijden op de gewone doorgaande weg 

het fietsen zelf gaat erg lekker.
op lange stukken rij ik zo tussen de 28 en 35 km/h en gaat heerlijk.
ik merk niet heel veel verschil met de Quest hierin. misschien dat de strada voor
de snelheidsduivels onder ons wel een verschil maakt, maar voor mij is dit verwaarloosbaar

bochtenwerk

in de bochten merk je wel degelijk verschil.
ik heb diverse keren bochten mogen nemen, die ik met de Quest no-way had kunnen maken
of veel lastiger zou zijn. hierin is de strada echt super.
om een voorbeeld te geven, deze bocht in dit filmpje had ik met de quest misschien wel kunnen nemen, maar dit zou heel lastig zijn geweest
.

ook het nemen van bochten neem je sneller. na een duizendtal kilometer wanneer
je redelijk aan de strada gewend bent,gaat dit automatische. het gevaar hierin is wel, dat
je op een gegeven moment een keer TE snel door de bocht gaat... dit heb ik nog niet mee hoeven maken, en ik hoop dat dit zo blijft!

 schakelen in de stada 

dit is best een klein dingetje voor mij. misschien wennen, of gewoon vervelend en accepteren...?? ...
velomobiel.nl monteert in haar nieuwe fietsen een nieuw schakel systeem die veel op tweewieler liggers woord gebruikt. alleen voor de achter losse versnellingen is dit aangepast.

i.p.v schakelen zit er een drukknop systeem in. opzich niet heel erg,
maar het grote nadeel is dat je NIET kan zien in welke versnelling je staat. ik heb al een paar keer mogen meemaken dat die hoger stond dan gedacht, en hierdoor kom je met erg veel moeite weg. dit is niet alleen super vervelend, maar het kán ook niet goed voor de ketting zijn lijkt me. je moet immers zó veel kracht zetten.... nu is het in de Zaanstreek nogal plat , op her en der een bruggetje na dan. je moet dus helemaal terug schakelen en bij een soort van noodstop lukt dit dus niet.

dit is wederom een voorbeeld dat vernieuwing niet perse een verbetering hoeft te zijn die velomobiel.nl doorvoert in haar fietsen, wat erg jammer is
misschien dat ik dit een keer laat aanpassen naar het "oude systeem "
voordeel hiervan is dan weer wel: dat je met zweterige handen WEL schakelen kan,
op lange fietsdagen zijn zweethanden voor mij wel eens een dingetje geweest, met dit systeem is dat dan weer wel weer opgelost



deze accu-indicator is erg handig. zo zie je met 1 druk op het knopje hoeveel accu capaciteit je nog hebt, dus dit is wel erg handig! ik heb twee accu;s en dit is geen overbodige luxe, na mijn idee
gaan de accu's erg snel leeg , maar  ik kan em het verbeelden hoor. just a detail

stoel in de velomobiel



dit is wederom een vernieuwing. voor mij was dit geen goeie vernieuwing.
sinds het ontwerp van van de vierwieler de Qv gebruiken ze een nieuwe type stoel.
de nieuwe type ( rechts op het plaatje ) ligt veel minder lekker dan "de oude stoel "
( dit is op mij van toepassing, en mijn ervaring alleen. ik wil hiermee NIET suggereren dat een van de twee stoel type's beter of slechter zijn of wat dan ook! )

na aflevering erg veel gestoei thuis met de afstelling hier van. maar kreeg het niet goed.
dus na een week was ik weer terug in Dronten, en hier werd de oude model stoel er in gemonteerd
en hopááá het lag als gegoten.  tijdens deze herstel operatie werden nog een aantal dingen
hersteld zoals een hele vette toestpoor en iets met de rem van de fiets. dit hebben ze zeer vakkundig hersteld. iets wat ze erg goed doen.

klimmen 

vorige week ben ik met de fiets naar Maastricht gereden.
waarom Maastricht? gewoon, om dat het kon .
hier ben ik op het eind van de heen weg , en eerste 70 kilometer van de terugweg
erg veel heuvels tegen gekomen. 1x ben in gaan lopen., durfde het niet aan , ik was bang dat de ketting zou breken... en daar had ik dan even geen zin in... loop dan liever een stukje.
ik ben nooit echt een klim geitje geweest dus eerlijk gezegd weet ik niet op een van de twee type fietsen nu beter of slechter is.

open wielkasten




ik heb tot nu toe maar 2 echte na delen kunnen vinden.... maar dit zijn details
en hebben geen echte invloed om het fietsen...
1: je fiets woord viezer dan de Quest,  de wielen verspreid het vuil beter
2: ik rij graag met mijn armen op de leuningen van de fiets.. als ik m'n arm laat zakken
dan kom ik een wiel tegen soms.... dus niet heel slim. met de Quest had ik er geen last van

monteren van voorwielen
ik ben best wel a-technische wat ik soms wel vervelend vind. maar gelukkig vereist een velo
weinig geknutsel. met het monteren nog geen ervaring maar dit gaat ongetwijfeld nog wel komen,.

veder heb ik geen echte grote verschillen kunnen waarnemen,

de afgelopen maand erg genoten van het fietsen,

tochtjes rijden

binnenkort komt er DF-XL naar Wormerveer.
Fred vd houten gaat zijn kliko aleweder inruilen voor een DF. ook woont er op nog geen 200 meter van huize Beekmans een andere Strada rijder.. Edward. aangezien ik samen touren leuker vind dan alleen, gaan we zeker een keer een gezamenlijke tocht(je) plannen.

toekomstige eventuele vakantie plannen

ik heb een twee verschillende dingen waar ik over aan het na denken ben
maar dit vereist het nodige klimwerk, en ik weet niet of ik dit wel wil, vooral in me eentje... dus hier ben ik nog niet over uit,,,




in 2017 jaar josef janing weer een rondje fraakrijk proberen op te zetten.
en die heet 3wheels4france
ik heb in 2011 deelgenomen aan ROAM waar ik erg veel aan terug denk,
soms mis dat groepsgebeuren best wel.
het ziet er erg leuk uit en je hoeft niet de camping sooi mee te nemen...




in het verre Noorwegen woont onze bobslee velonout Adri
ik volg zijn weblog, en vind het erg fascinerend al die bergen, en omgeving-foto's die veelal
voorbij komen. maar ook hier weer erg veel hoogte meters.... en dat nekt mij een beetje.
in 2014 heeft johann schouten de bobslee een bezoekje gepleegd tijdens onze Denemarken trip


als ik hier voor ga, dan ga ik net kamperen denk ik.
wellicht een auto-tje huren met aanhanger en dan samen met shanne een mini noorse vakantie houden
en beekie dan weer terug naar huis fietsen. onderweg wil dan via airbnb overnachten .
lekker in een warm bedje en geen kampeer gedoe.....

dit zijn dingen waar ik al een poosje over aan het na denken ben

NTFU
gisteren heb ik mij weer aangemeld bij NTFU
als je per 1 september lid woord, dan ben je dit tot 31 december 2017.
ik heb een poosje getwijfeld maar toch gedaan. een ongelukje zit een piep klein hoekje
 en bij een relatieve kleine gebeurtenis kan de schade snel er hoog zijn..
en met de lidmaatschap hier heb je een schade verzekering van €1000 wat uit te breiden is naar 10.000. deze verhoging ga ik nog even bedenken .
dit merkte ik tijdens een tochtje met de quest tijdens de mini vakantie te Bunnik in 2015
hier kwam ik aanraking met lullig paaltje die ik totaal over het hoofd gezien had.
de schade was best hoog en grotendeels vergoed, gelukkig.

nu heeft Rene de nieuwe bestuurder van de quest een ongelukje gehad met zn zoon en een mevrouw

al kijk je nog zó goed uit, een ongelukje zit in een klein hoekje, en met het steeds drukker wordende fietspaden woord de kans op een tikkie steeds groter. dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen. ik hoop dat ik deze aanmelding voor niks gedaan heb....



ik heb nu 21 ritten gereden met deze witte strada, ik hoop er nog vele meer mee te rijden


8 opmerkingen:

  1. Hoi Marcel,

    Duidelijk beschreven, fijn dat de Strada tot zover goed bevalt! De open wielkasten hebben inderdaad voor- en nadelen, maar ik vind de voordelen opwegen tegen de nadelen!
    De grotere stabiliteit en kleinere draaicirkel maken het vlugger vuil worden minder belangrijk.
    En als je komt zijn jullie natuurlijk welkom! (Als we thuis zijn.....)

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij kruissnelheden tussen 28 en 35 km zal een Quest weinig toevoegen tov een Strada. Rolweerstand en gewicht maken dan het grootste verschil. Het voordeel van de Strada is dat je met banden met lage rolweerstand, zoals de F-Lite en Shredda 50 mm kan rijden en nog steeds een acceptabele draaicirkel hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zit er nu een elektronisch schakelsysteem in je Strada?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Questen zijn inferieur aan strada's tenzij je lange afstanden snel wilt rijden. Of in het verleden wedstrijden wilde rijden waar je nu een DF voor neemt.

    Het zou best eens kunnen dat ze meer strada's gaan verkopen dan questen sinds DF en QV de beste eigenschappen daarvan vervangen hebben.

    Ik heb al eens gezegd dat een gemiddelde rijder waarschijnlijk vaker onder de 35 km/u rijdt dan boven. Dan heb je echt meer aan kortere bochten kunnen draaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Questen zijn inferieur aan strada's tenzij je lange afstanden snel wilt rijden. Of in het verleden wedstrijden wilde rijden waar je nu een DF voor neemt.

    Het zou best eens kunnen dat ze meer strada's gaan verkopen dan questen sinds DF en QV de beste eigenschappen daarvan vervangen hebben.

    Ik heb al eens gezegd dat een gemiddelde rijder waarschijnlijk vaker onder de 35 km/u rijdt dan boven. Dan heb je echt meer aan kortere bochten kunnen draaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Questen zijn inferieur aan strada's tenzij je lange afstanden snel wilt rijden. Of in het verleden wedstrijden wilde rijden waar je nu een DF voor neemt.

    Het zou best eens kunnen dat ze meer strada's gaan verkopen dan questen sinds DF en QV de beste eigenschappen daarvan vervangen hebben.

    Ik heb al eens gezegd dat een gemiddelde rijder waarschijnlijk vaker onder de 35 km/u rijdt dan boven. Dan heb je echt meer aan kortere bochten kunnen draaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Driemaal is scheepsrecht Quezzzt? Ik ben van mening dat de Quest nog steeds een hele goede velomobiel is. En ja op lange (rechte) stukken komt hij het best tot zijn recht. Ik fiets zelden onder de 35 km kruissnelheid en fiets vaak in het winderige vlakke Groningen. De betere stroomlijn van de Quest komt dan zeker tot zijn recht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat je opmerkingen over het schakelsysteem betreft snap ik je wel, je bent vlug gewoon aan het kijken in welke versnelling je staat. In mijn Strada is gelijk een 10 speed XO gemonteerd, en die draaiverstellers hadden geen indicators. Gaf voor mij niets, ik fiets al sinds mijn zestiende met fietsen zonder schakelindicatie, in wedstrijden schakelde je sowieso altijd al op gevoel. Daarnaast ben ik nog van de "oude school" ik begon met schakelen met frictieschakelaars op de onderbuis, zonder indexering. Ook dat leer je op gevoel en gehoor, gaat perfect als je het gewoon bent. Indexschakelen is uiteraard veel makkelijker........
    De draaischakelaars zijn makkelijk, maar inderdaad met zweethandjes soms wat lastig te bedienen. De proefrit met de Qvelo ging ook prima, dat schakelsysteem is erg makkelijk vind ik zelf. Wat betreft het optrekken is het een goede gewoonte om elke keer als je moet stoppen vast je ketting op het middenblad te leggen, dat scheelt heel veel met optrekken. Kettingbreuk moet je niet te bang van zijn, zo vlug breekt die niet! Rekken doet ie wel.....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen