dinsdag 9 juni 2015

600 kilometer brevet "ff naar het sauerland"

afgelopen vrijdagochtend ben ik smorgens vroeg
vertrokken naar Zwolle. de trouwe lezers hebben dit al kunnen lezen, toch handig de blogger app

de nacht voor deze brevet heb ik heerlijk
overnacht via vrienden op de fiets naast de start.
dus zo kom goed uitgerust aan bij de start.

om dat het zo'n lange rit is, had ik eigenlijk wel minder rijders verwacht, maar er waren best veel rijders. 

na een tweetal kopjes koffie 
hebben Elmi en ik de tocht als een van de laatste begonnen. voor ons is het een toertocht en geen wedstrijd. we kiezen er bewust voor als laatste weg te gaan, we voelen ons zo op gejaagd als we met de meute mee rijden.

 aan het begin werden wij al verrast...
een heuze stoplicht-loze route door Zwolle. tijdens de 200 en 300 brevetten reden wij door het centrum gedeelte va Zwolle... en dan heb ik ontzettend veel verkeerslichten

het begin, de eerste 100 kilometer reed het fijn door. goede wegen, geen oponthoud 
af en toe kletsend met Elmi reden
wij lekker door richting de grens bij Winterswijk 










onze Eugene had deze route al een paar keer gereden, en vertelde dat het nog
vrij pittig zou worden. tot de tweede stop viel het nog wel mee, maar daarna was onze lieve heer vroeger zijn strijkbout verloren, wand het werd stijl en hoog soms.

het was mijn eerste keer deze route, dus ik liet alles op mij afkomen. 
zijn aanwezigheid is altijd leuk en gezellig, het is een vrolijke man!
Eugene hebben wij veder niet gezien, maar nu deden wij het ook kalm aan, 
na dat de koffie op was hebben wij onze waterzakken gevuld, en onze huidje ingesmeerd wand het werd al warmer, 



na de koffie gingen wij al snel de grens over, je moest goed opletten, wand het bordje van de overhang was goed verstopt.en bevond zich achter was groen. maar beekie heeft hem kunnen waarnemen. het moment dat je de grens passeert is meteen alles anders.
er zijn weliswaar fietspaden ... maar daarmee is meteen alles mee gezegd
fietspaden hielden er ineens mee op... gewoon niks meer ineens... of je moest hele rare toestanden  
uithalen om er te kunnen komen, haakse bochten enz. met een bukker geen probleem, maar met een VM soms best lastig.


bovenop de eerste heuvel die we tegen kwamen was de geheime controle.
hier kregen we een heerlijk bekertje fris drinken, dit was heerlijk.




de eerste echte klim was in Lemst .acht proces omhoog kuipen.
vlak voor de klim zag ik de quest van Dirk staan. ik dacht dat hij op bezoek was bij mensen die hij kende, maar later bleek dat hij verkeert geschakeld had, en de ketting naar de klote was. ik weet natuurlijk niet hoelang hij er al stond, maar hij had kunnen weten dat wij er achteraan zouden komen, en eventueel konden helpen met de ketting weer in orde maken,

tijdens het omhoog kruipen was ik erg blij met de pas geplaatste berg verzet 
het ging best goed eigenlijk, en dat terwijl ik geen echte klimmer ben. ik vermeid dit het liefste als het even kan. maar dit ging mij goed af... gelukkig maar.




inmiddels waren wij al aardig wat meters geklommen
vlak voor Menden werden wij onthaald met een mooi klokkenspel.
ik heb de afdaling een poosje gefilmd, maar het ging al snel over op een daling van tien procent,
dit is een beetje TE.


toen wij eenmaal in Menden aan gekomen waren, was het tijd voor een bordje warm eten,
heel wat deelnemers zaten bij de burger king, wat wij echt niet snapte.
na deze post, begonnen de heuvels echt, en moest er veel geklommen worden en de nacht door fietsen, wat de meeste mensen deden, dan ga je toch niet bij de burger king eten?
nee, wij kozen voor een goeie maaltijd zodat de buik goed vol zat




wij hebben een dikke uur gezeten, en ik zat echt goed vol.
en dat voor nog geen tien euro. en het vlees was goed en lekker zout...
ik heb hier lekker van genoten. na een uur mag je dan weer beginnen met trappen... altijd ff lastig.
maar het was nog licht buiten, en de omgeving was erg mooi. dat is en blijft toch
het leukste van een andere omgeving te rijden.








na de warme maaltijd kwamen de leuke heuvels en puisten.
en snel viel de duisternis in.tijdens de klimmen kan ik op de kaart van de gps
zien wanneer de top is. dit werkt best motiverend....

mijn klim tempo is wel iets hoger als die van Elmi dus was steeds eerder boven, waarop ik
dan weer op dr wachtte.

ik had me helemaal ingesteld op het klimmen, en gelukkig ging mij dit
redelijk goed af. ik voelde het wel toen ik boven aan kwam, maar was niet uitgeput.
eventjes bijkomen en weer veder.

een dorp voor Arnsberg, waar de laatste klim van 500 meter hoogte zou zijn,
was zowaar een benzine station open. hier hebben wij even water gevuld en koffie gedronken.
wij kwamen hier rond half twee in de nacht aan, en het was druk... echt heel druk.
het leek wel of het de lokale club was,. echt bizar om te zien,

hierna reden wij naar Arnberg waar we aan de laatste echte grote klim begonnen.
ik zette queen aan op mijn telefoon en begon zo rustig op mijn gemak de klim.
deze was dit keer erg lang maar heb het goed doorstaan.
tegen de klok van 03:15 uur kwam ik boven aan en was ik op de helt, op de 300 kilometer grens.


niet veel later kwam ook Elmi boven aan, en zijn wij naar de parkeerplaats gereden.
hier hebben wij een bankje gevonden waarop we even een uurtje gingen liggen.
hiervoor hebben wij onze slaapzak mee genomen.

het was heerlijk om even te liggen, maar ik heb niet kunnen slapen helaas, terwijl ik wel erg moe was geworden, maar er waren erg veel kleine vliegjes en werd dus steeds geprikt,




vlak voordat de zon op komt, is het altijd erg koud.
dus uit de slaapzak en vrijwel meteen weet de fiets in...

we begonnen meteen aan de afdaling, deze was lang en stijl ...
al snel braken wij de 90 km/h ... brrrrr dit was een koude afdaling
klappertanden koud was het. binnen no time hadden we de eeste tien kilmeter
er op zitten, en kregen we een paar heuvels en dalen te verwerken.
maar het meeste ging naar benden. vlak voor de volgende controle ging het een poosje
valt plat om hoog. dit was erg vervelend het reed niet echt door.


middags kreeg ik het eventjes erg moeilijk.
ik had totaal geen kracht meer in de benen, en was doodop.
ik schakelde een keer verkeerd, en de ketting liep er af achter.
op zich geen probleem, maar ik was zo moe dat ik de  heuveltje niet meer op kon rijden, en lopend naar boven ging. en na dat ik de ketting er weer om had, besloot ik om een uurtje te gaan slapen in de fiets, en ik viel als een blok in slaap.ik heb vrijwel niets meer mee gekregen,

na een uurtje werd ik door el weer gewekt en het fietsen ging weer een stuk beter.
via munster zijn wij weer naar Nederland gereden.

op 8 kilometer van Hengelo kwam er ineens een boel herrie onder de stoel van Elmi vandaan.
later bleek dat het kettingwiel van de kettingrol door midden was gebroken...
maar gelukkig kon er mee gereden worden

in Hengelo haalde wij onze laatste stempel bij de grote gele M op
en hierna reden wij de 84 laatste kilometers

in holten hebben wij een een hapje bij de plaatselijk pizzaboer gegeten
en hierna mochten wij nog even via Nijverdal rijden met een een leuke klim va 10%




het was een mooie en zware afsluiter van al dat klimmen


voor alle 97 foto's:


  om 22:20 uur kwamen wij weer aan in Zwolle.

er stond 40 uur voor deze rit en wij waren in 37:25 uur weer terug in zwols
dus dit hebben wij netjes gedaan vind ik.

toen wij binnen waren vroeg ik hoe laat Ymte weer terug was....
dit was zo rond 05:00 uur  .. toen werden wij net wakker op de helft

na een heerlijk douche en nacht ben ik afgelopen maandag weer teug gereden naar huis
Elmi ging naar Dronten,  en ik door naar huis.

mijn benen voelde erg goed een minder goede zet was, om via de LEL dijk te rijden....
het waaide zó hard dat ik met 18 km.h over de dijk kroop.

na een korte stop in Enkhuizen bij de grote gele M
ben heel huids thuis aangekomen.




het waren leuke brevetten die we gereden hadden,
maar ik denk voorlopig dat ik het hier wel bij ga laten,
het is steeds een hele puzzel geweest om onze hond Bores elders te krijgen
en steeds heen en weer te moeten fietsen, en ik heb toch niet plannen op
de Parijs - Brest -Parijs te rijden, maar dat zie ik volgend jaar wel weer.


Elmi en Rob bedankt voor de leuke kilometers

8 opmerkingen:

  1. Congratulations on the completed 600 kilometers Brevet. A good report!
    Greetings
    Søren(Velostrada)

    BeantwoordenVerwijderen

  2. Elmi en Marcel Super gedaan jullie !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk verhaal Marcel , Ben trots op je , heb je toch nog een 600 gereden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hee, petje af hoor voor jullie allebei. Ik weet niet of ik zoiets ooit zou kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verhaal Marcel, op naar het volgende brevet. Ik geloof namelijk niet dat je je kan inhouden.

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen