zondag 14 december 2014

ruim 7 weken zonder Quest. ... het proces van missen begonnen??

laatste kilometer met  quest551 
ik  ben nu inmiddels ruim een maand quest-loos...

ik had heb er tot op heden geen spijt van gehad, van de beslissing om de quest weg te doen.dagelijks pendel ik nu heen en weer per trein en metro naar het werk te Amsterdam.

na ruim zes weken enkel kleine stukjes te hebben gefietst
met de bukfiets begin ik echter goed te merken dat
ik het energie niet goed meer kwijt kan.... ondanks het feit
dat ik niet heel veel lol meer had in het vooral lange afstanden fietsen, werk ik nu wel dat ik sommige dagen de WW-rtje begin te missen.... en de laatste dagen toch gaan twijfelen of ik niet een een velomobiel moet blijven rijden in de toekomst... ik merk dat m'n lange lijf je de beweging nodig heeft.....




om dat ik niet helemaal uitsluit tóch moet blijven fietsen, of ik het nu leuk vind of niet?
tijd genoeg heb of niet....?... ( lees hondje , werk enz )  ga ik nog een poosje zeer goed
over prakkiseren....
bentrideronline.com

ik ben me gaan verdiepen in de strada DF-XL... ik vind dit ontwerp erg mooi..
in vergelijking met de quest wel fors duurder, ik heb  heb nog vrij weinig ervaringen kunnen vinden op het web, wellicht komt het door dat de DF zelf een nieuw ontwerp is??.

ik heb de blogpost van Wim Schermer doen doorspitten,Wim heeft er een heel verhaal over gemaakt
het viel mij op dat hij veelal negatief over de fiets is...misschien is het geen goede wedstrijdfiets ?

tijdens de trein reis ( 20 minuten ) van Amsterdam Sloterdijk naar Zaans Wormerveer
clément via Facebook messenger gevraagt over zym ervaringen. Clément rijd sinds kort in de DF...
hij raad voor WW en toeren eerder de Quest aan om dat de DF best laag bij de grond ligt... dus met drempels en andere obstakels rij je snel schade, zo luid zijn reactie.



als ik toch besluit om de WW weer met de fiets te gaan doen, moet de fiets wel over drempels kunnen... deze zijn er nogal op de route... dus dit is wel een even een dingetje,,,
ik vind de strada DF-XL erg mooi, maar ondanks de prijs en de laagte bij de grond.. lijkt dit niet echt een optie... helaas... Accepteren dan maar... en veder kijken...

de fiets die schermer ontwikkelt vind ik niet heel mooi, dus dat word hem niet,,

dus mocht ik weer gaan fietsen zal het toch weer de quest woorden vermoed ik,,..

dus de komende tijd maar weer heel veel denken, denken en nog eens denken ....
misschien een maner bedenken om het fietsen weer leuk te maken.... wand
het rijden in een groepje is wel erg leuk... maar de tochten met die wij reden met
Elmi, Gerrit Rob enz is ook steeds minder en minder geworden.. drukte overal enz ..

dus genoeg denkvoer ....

intussen lees ik de blogs in ligfiets-blogland vrolijk veder....

wellicht tot de volgende keer??

beekie,





7 opmerkingen:

  1. Het leven bestaat uit keuzes Marcel.
    Velomobielen kiezen is ook zo'n ding. Misschien kan ik jou (en andere lezers) iets helpen?
    Voor mij leek het me een uitgemaakte zaak dat ik Quest zou blijven rijden. Al heb ik ooit beweerd dat ik nooit zou kiezen voor een Quest ;-)
    Het werd toch de BrandweerQuest, ik maskeerde die keus door hem een Quango te noemen, vanwege zijn open wielen Haha!
    Toch ging ik later over op de Quest 491 in de veronderstelling dat deze sneller zou zijn op mijn lange WW-route Koudhoorn-Huizen.
    In zekere zin zijn de nieuwste Questen ook sneller natuurlijk. Toch hou je dat niet vol op den duur was mijn ervaring. Elke dag fietsen alsof het een wedstrijd betreft (> 40 km/u) over 80 km nekt je uiteindelijk conditioneel. De tijdwinst? 10 minuten op 40 km enkele reis. Als het mee zit....

    Nu fiets ik Koudhoorn-Woudenberg met mijn oude gereviseerde Q66. Kruissnelheid 25 km/u. Een slakke gang lijkt het. Toch is het verlies in tijd nauwelijks noemenswaardig over 35 km enkele reis. Bovendien hou ik het onder alle omstandigheden vol. Ook nog zwaar lichamelijk werk erbij overdag. (en dat op mijn leeftijd, ahum)

    Toch kies ik nu voor de DF-Xl. Niet vanwege zijn mogelijk hoge topsnelheid c.q. kruissnelheid (dat is erg afhankelijk van je traject en eigen kunnen), maar vanwege de energiebesparing over de hele rit doordat hij zo licht optrekt. Je wordt minder snel moe. (Dat is de ervaring van Clement)
    Ik zat er namelijk al aan te denken E-ondersteuning in de Q66 te maken of over te stappen op de E-Orca. Dat is nu denk ik (hoop ik) niet nodig. Bovendien 'goedkoper'.

    Dat laatste is wat jij volgens mij in ogenschouw moet nemen. Ondanks dat de DF-xl als sportfiets zeer scherp geprijst is in de velomobielmarkt. Blijft het een hoop geld.
    Is dat bedrag het jou waard?
    Wat heeft de DF-xl jou daarvoor meer te bieden dan b.v. een Quest?

    Ondanks dat de DF-xl alles kan wat de Quest ook kan is de Quest op praktische bruikbaarheid en inzet net een tikkeltje (bewezen) praktischer. De DF-xl doet het allemaal uiterst energiezuinig en makkelijker voor zijn piloot. Dat is voor mij een zeer belangrijke eigenschap. Mijn krachten nemen hand overhand af. Ik neem aan dat dit bij jou niet van toepassing is. Dus denk goed na voor je beslist over te gaan naar 'het nieuwste' op de markt.

    De bodemvrijheid valt in de praktijk nog erg mee. Er is goed mee te leven. Nog niet zo erg als b.v. een Milan. Hoe die bij de DF-xl is weet ik nog niet. Mijn en Marloes haar ervaring met de 'kleine' DF valt zeker niet tegen.
    Ik kies aan de voorkant van mijn fiets in elk geval niet voor dunne (lage) Durano's maar iets dikkere (hogere) banden. In overweging genomen dat ik iets (30 kg) zwaarder ben dan Marloes. Ook overweeg ik een paar onderlegringen bovenop de vorkpoot. Die geven ook weer iets extra bodemspeling.
    De achtervering is prima, bijna week zelfs met mijn gewicht. Dus daar volstaat een dunne band. Blijft de neus ook beter vrij van de grond.
    In het meest extreme geval kunnen de gesloten voetenbakjes open gezaagd worden, zoals bij de Quest. Dan is er helemaal niks meer aan de hand met de bodemvrijheid. Maar die wil ik zo lang mogelijk gesloten houden als het kan.

    Verder blijft het afwachten. De DF-en worden nu met 4-5 per maand geleverd. De DF-xl zijn er 2 van als prototype. Misschien dat met de Oliebollentocht meer bekend wordt.
    De nieuwe bestellingen houden gelijke tred met leveringen. Weer een wachtlijst zoals in de begintijd van Quest en Mango. Alleen dit keer verbazend weinig uit eigen land......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt voor je boekwerk Theo

      mijn conditie is hard achteruit gegaan de afgelopen jaar vind ik... ( leeftijd? lol )
      dit komt doordat ik niet meer dan 47 km op een dag fietste. ... veelal WW-tjes. de tijd voor een tochtje
      was er niet zo veel. en als deze er al was dan is in de zaan regio dat is na 3 jaar ook wat eentonig.

      de fiets avonturen met elmi en gerrit waren altijd het leuks, daar genoot ik dan ook vol van, omdat het niet meer zo vaak voor kwam door de drukke agenda;s en thuis gebeuren...

      ik hoop dat ik een manier vinden kan om het fietsen weer leuk te maken..
      misschien een goeie motivatie om het ritje van ( eigen ) brevetten te rijden en er voor te trainen?

      de tijd zal het zien

      Verwijderen
  2. Misschien weer een fijne open ligger aanschaffen. Met slecht weer ga je gewoon met het openbaar vervoer, uiteindelijk zal dat niet zo vaak voorkomen.

    Of je koopt gewoon de meest fantastische ligfiets die ooit geproduceerd is: de Thys Rowingbike :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. is natuurlijk altijd een oplossing ja.... wie weet

      Verwijderen
  3. Hoi Marcel,

    Ja, keuzes...........Het blijft moeilijk! Als we volgend jaar in Nederland zijn ga ik even langs in Dronten, en proefrijden de DF en eventueel de DF-XL, ook de eventueel dan gereed zijnde Q4W zou ik dan kunnen proberen. De WAW 4.0 staat ook op het lijstje, en uiteraard indien beschikbaar de Velotilt. Want mooi? Wat is dat? Het ontwerp is zeer aansprekend en revolutionair, het rijden met een driewieler die stuurt als een tweewieler moet zeker in mijn dagelijkse terrein een heerlijk iets zijn, gewoon vol die bochten in gaan hangen in de afdalingen! En mooi vind ik het ontwerp ook. Zoals jij ook al schrijft, de DF en z'n grote broer hebben één groot nadeel, er kunnen geen bredere banden dan 40 mm op, dus dan gaan er ook geen Marathon Winter spijkerbanden omheen. En spikes zijn voor mij onontbeerbaar in de winters hier. Dus ook voor mij is de eventuele opvolger van de Strada nog een vraagstuk. Dat er een opvolger komt ben ik wel zeker over, daarvoor bevalt een velomobiel te goed!
    Succes met je keuze!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een proefrit gemaakt in de DF XL van Ymte. De trapas stond precies op mijn lengte ingesteld, echter het paste niet met mijn eigen schoenen. Ik heb de schoenen van Ymte geleend en kwam met de onderkant van de schoenen tegen de bodem, blijkbaar strek ik verder door dan Ymte. Om met lange benen in de DF XL te kunnen fietsen heb je korte cranks nodig, in dit geval 155 mm. Dat ben ik niet gewend en itt veel andere berichten viel de acceleratie mij niet mee. Wellicht dat er na een tijdje gewenning optreedt en Ymte heeft als mogelijkheid genoemd de voetenbakjes open te zagen en langere cranks te monteren, maar wellicht lopen de schoenen dan tegen de bovenkant aan. Wat mij vooral is opgevallen is dat je de DF heerlijk de bocht in kan smijten en de fiets en ik vond het overzicht beter dan een Quest (smaller en decolleté). Nadelen vind ik de beperkte bodemvrijheid en de beperkte bandenkeuze en de korte cranks. Aangezien ik een Quest kon kopen van 27 kg van iemand die de order had geannuleerd, heb ik niet lang getwijfeld en hiervoor gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marcel, ik wist het .... Al had ik het niet zo snel verwacht. Zelf heb ik de DF een keer getest en was zeer onder de indruk. Toch zal ik niet snel de Strada inruilen. De DF is kleiner, en er kan toch wat minder bagage in. Daarnaast vond ik de bodemvrijheid te beperkt. Maar misschien is dat laatste met banden iets te verbeteren. Ik vond hem wel razendsnel. Je trekt op als een speer, en ik reed binnen de kortste keren hoog in de 40. Dat doe ik echt niet in mijn Strada. Hij zat mij ook als gegoten, maar in- en uitstappen vond ik wel moeizaam.

    Tot snel Marcel, met een mooie nieuwe komkommer!

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen