zaterdag 17 april 2010

ritje naar Sonsbeekpark Arnhem, goeie oefening voor roll over Amerika 218 kilometer, aan de kant gezet door oom agent

vanmorgen ben ik om vijf voor acht vertrokken. ik ben eerst even bij de AH langs gereden.
daar heb ik even 15 krentenbollen,en 4 flesje cola op gehaald. daarna ben ik richting de neciabrug gereden.ik twijfelde even of ik het afdekzijltje om zou doen of niet. ik heb dar toch maar gedaan, wand echt warm was het nog niet.het was zeer rustig. en was daarom zo bij de neciobrug bij het Amsterdam Rijnkanaal.vanaf daar gewoon de route naar Amersfoort gereden via Muiden, Naarden en Soest . op radio Noord-Holland waren er allerlei aankondigingen over rommelmarkten in de provincie. het leek vandaag wel de dag van de rommelmarkten. toen ik maxis voorbij was werd het ineens erg mistig ik dacht even dat het as van de vulkaan te IJsland was, maar aan het water te zien, was het gewoon douw. het had volgens jan visser, de weerman van radio noord-Holland licht gevroren vannacht. aan gekomen bij laren, even het zeiltje af gedaan. werd toch wel beetje warm. op mijn gemak ben ik zo door gereden naar de Wereldstad Amersfoort. bij het Station aan gekomen, ben ik even uit gestapt, om bij te tanken. even kopje koffie met een broodje ging er wel even in!

toen ik wilde vertrekken kwam er een man naar me toe, waar ik nog even mee gesproken heb. vervolgens ben ik weer veder gereden. ik dacht dat Amsterdam erg was met haar stoplichten,,, maar Amersfoort kan er ook wat van! echt erg na een poosje. steeds moest ik stoppen bij elk stoplicht, en stond ik stil sprong het licht op groen. hoe irritant is dat! na dat ik alle stoplichten gehad had, kon ik afbuigen naar stoutenbrug. ik heb daar eens eerder gereden, dat was me de nazca op Zaterdag 6 juni 2009. toen was ik met de nazca naar Nijmegen gereden. de weg Stoutenburg-Barneveld is een mooie weg om te rijden. een lange weg tot aan Barneveld. ik heb er de hele tijd zo rond de 31 km/h gereden. lekker kalm aan doen!. ik had immers alle tijd. ik hoede pas om twee uur in sosnbeekpark in Arnhem te wezen.in Barneveld besloot ik gewoon weer via lunteren te rijden. ik kwam langs een boerderij, waar allemaal kinderen aan het werk was. ik dacht dat kinderarbeid niet meer van deze tijd was in deze wereld gedeelte... het deed mij wel goed lekker in de polder te rijden, maar... ineens een weg versperring... een omleiding... dacht bij me zelf "dikke doei! " ga echt niet om fietsen nu, dus gewoon over die steentjes heen gereden. zo ben ik kalmpjes aan via een ommetje naar ede gereden. de weg ede-Arnhem is een leuke weg om te rijden....

het gaat er om hoog en om laag. gelukkig voelde ik mijn knieën niet meer, kon lekker klimmen zo, na beneden lekker gescheurd daar waar het kon. op zo;n vijf kilometer voor Arnhem heb je een stoplicht, en als je die tegen heb,.. en dat had ik dus... moet je vanuit stilstand gigantische klimmen. vont dat super vervelend. kwam maar met moeite om hoog. kon merken enigszins vermoeid te zijn. maar ben er boven op gekomen! in de wereldStad Arnhem ging het ineens na een poosje geklommen te hebben onwijs naar beneden... "o jeej dat gaat nog wat worden op de terug weg zeg! " wand moest dat ook weer om hoog rijden hé...dat dacht ik even. maar in die omgeving kan je super goed steile wegen trainen voor de roll over Amerika voor je de bergen in gaat. o te trainen voor de berg ritten. dat gene wat wij rob en ik, en waarschijnlijk meerdere rijders gaan doen.
om half twee kwam ik aan in het Sonsbeekpark, en zette de fiets bij het standbeeld
van dr lorentz. vorig jaar waren we er ook, toen hebben we met een stel op en rond het standbeeld gezeten.... zie 2e foto....

de heenreis zijn dit de rit gegevens in cijfers;
114 kilometer
gemiddelde snelheid van 24,9 kilometer per uur
maximale snelheid van 64 kilometer per uur
gereden in: 04:35:10 uur

rond een uur of half vijf ben ik weer vertrokken te Arnhem,

in het park zelf deed de ketting eventjes gek, dacht heel even dat de ketting eraf zou gaan, maar dat deed die gelukkig niet. om dat onwijs moest klimmen heb ik de fiets in z;n lichte voorbad gezet, en achter op z'n hoogste. zo kon ik prima de klimmen nemen.je merkte wel degelijk het verschil tussen een ligfiets en bukfiets op zon moment. ik ging in vergelijking relatief makkelijk omhoog vergeleken met de bukkers. heel veel mensen gingen op de pedalen staan. tja, met een velomobiel gaat dat iets minder he. na dat ik zo om hoog geklommen was, had ik een heeeeeel lang,stijl stuk naar benden, en had vrijbaan er waren geen stoplichten, en mede fietsers op dat moment. ik besloot het er te van gaan nemen, en ging met een bloedgang naar benden, mijn top snelheid was 71,2 km/h waarop ik beetje bij remmen ging, een kleine 300 meter later kwam er een motoragent mij van achteren naderde, en dirigeerde me naar de kant. een vervelende moment kon die niet kiezen, om dat ik zo plots remmen moest na zo;n inspanning deden m'n beenspieren erg pijn. "u weet waarom u aan de kant staat meneer"? begon oom agent. "ik denk om dat zo snel reed net?... antwoorden ik... de agent vertelde
dat er voor brommobielen een maximum snelheid gold enzovoort. waarop ik reageerde dat er voor fietsers geen maximum geld. oom agent was nog steeds er van overtuigt dat er een motor in zat geloof ik. dus besloot hem uit te leggen wat de Quest is... oom agent begon te lachten, en z'n toon veranderde ineens van streng naar normaal... waarschijnlijk nog nooit een Quest gezien. we hebben zo dik 10 minuten gestaan. as eigenlijk best gezellig. na tien minuten gingen we ieder z;n eigen weg, en oom agent reed met een grote lach op zijn gezicht weer weg. ik ben naar paar honderd meter af geslagen richting harskamp. had even geen zin in klimmen steeds, reed nu langs een mooie, iets minder stijle Veluwe. soms was het een klein beetje klimmen maar niet echt veel en steil.

er stonden erg veel beesten buiten vandaag, heel erg veel koeien en schapen. vond dat super leuk om te zien! onderweg reed ik een tijdje achter een man die aan het skaten was.. die dingen gaan ook best nog wel hard zeg! hij reed dik 14 km/h toch best snel voor die dingen. in de harskamp aan gekomen na een klein poosje besloot ik zo veel mogelijk de route rijden die wij op de terug weg gereden van paastreffen. hadden. via stroe en voorhuizen ben ik gereden. vond het eigenlijk zeer en zeer rustig op de weg. het was zo'n mooie fietsdag,en ik had dan ook wel veel fieters verwacht, maar heel weinig dus. maar goed daardoor kon ik wel lekker door trappen. naar voorhuizen heb
Nijkerk aan gehouden. heel even had ik zo iets van "pfff heb geen zin meer" maar dat duurde niet heel erg lang gelukkig.toe ik vlak bunschoten voorbij was, hield ik Baarn aan, maar ben er om heen gereden, dankzij Marjolijn van dillen, de vriendin van rob hebbes, weet ik nu die weg te vinden...ik was heeeeele maal in soort trance waardoor ik een afslag miste... moest richting Baarn, Amsterdam en Hilversum. ik ben een stuk door gereden, en hoopte op een afslag nar links, maar die bleef uit. ik besloot dus even te keren. meteen even een energiedrank flesje genomen.

daarna ben ik richting tuincentrum Overvecht gereden naar Muiden. de laaghangende zon was erg vervelend. hoe dichterbij ik Amsterdam kwam, hoe slechter werd het zicht. maar heb dat stuk al zó erg vaak gereden, dat ik dat wel op automatische piloot kan rijden. ken de weg daar goed genoeg voor. om precies kwart over 8 kwam ik weer thuis aan en stond er 218,5 kilometer op de teller.
de rit gegevens voor de terugweg zijn:

103 kilometer
gemiddelde snelheid van 28,7 km/h
maximaal gehaalde snelheid 7,2 km.h
gereden in 03:35:31 uur
dag gemiddelde van 30,4 km/h

morgen ga ik met de trein naar Voorhout om dat ik morgens terug gebracht woord,
te voorhout gaan we de openbollentocht rijden. vorig jaar was het erg gezellig. hopelijk dot jaar ook weer! het weer woord te goed! rond de 17 graden! super!

gisteren stuurde simply red een mailtje met de vraag of ik mee wilde rijden de 24e of 25e van de maand april met samen met Herman de ridder langs de boeiende bloesum te rijden.. beekie is altijd wel voor een tocht te porren, zal vast wel weer super gezellig worden!

1. Beekie , ik vind het superknap wat je gedaan hebt maar je moet je gemiddelde,s even bij elkaar op tellen en dan zie je dat je nooit op een daggemiddelde van 30 nog wat kan komen , 26,7 komt eerder in de buurt.
    even goed superknap , gefeliciteerd met je 217 km en een lachende agent.

2. hoi gerrit,

volgens deze website was het 30 nog wat....

3. Hoi Marcel,

Mooie tocht is dat zeg.
    Wel grappig dat oom agent dacht dat je een bromfiets was.
    Je hebt niet eens een kentekenplaat.
    Dan zou je dus 2x in overtreding zijn.
    Maar zo slim was hij nog niet :-)